Anmeldelse: Maniac Cop (1988).

Set d.04/10-11
Runtime: 85 minutter.
Udgiver: Soul Media.
Se også: 'Psychocop' (
1989), 'Maniac Cop 2' (1990), 'Friday the 13th Part VIII - Jason Takes Manhattan' (1989).

Maniac Cop er venligst stillet til rådighed af Soul Media.

En uniformeret betjent myrder brutalt uskyldige mennesker i New Yorks mørke  gader. Den unge betjent Jack Forrest bliver pludselig den hovedmistænkte, da hans kone bliver brutalt myrdet. Detektiven Frank McCrae undersøger de mystiske mord og får mistanke om en sammensværgelse inden for egne rækker, alt imens dødstallet stiger og stiger.

Der er sikkert for mange, dømt kultklassiker og ufortyndet 80’er-nostalgi, når snakken falder på 'Maniac Cop', for undertegnede er dette dog (helt utroligt og uforklarligt) første gang jeg ser William Lustig's action-horror-film-cop-killer-kultbasker fra de sene 80'ere. Det er måske noget der kan give filmen lidt dårligere odds med hensyn til denne anmeldelse, for jeg har ikke noget nostalgisk forhold til filmen eller minder om Moviebox uhygge med VHS, Matadormix og rød sodavand når det kommer til 'Maniac Cop'. Men lad os se hvordan det kommer til at gå, når friske øjne tager et kig på en af de gamle  udlejningsfavoritter.

Jason Voorhees i politiuniform?

William Lustig er et kendt navn blandt stort set alle horror-fans og genre-film i det hele taget. Den korpulente instruktør har stået bag titler som 'Maniac' (1980), 'Vigilante' (1983) og altså 'Maniac Cop' fra 1988 (som intet har at gøre med hans 'Maniac' fra 1980). Temmelig atypisk sad instruktøren, bag den første film, også selv i instruktørstolen på den originale films efterfølgere 'Maniac Cop 2' (som William Lustig selv er mest tilfreds med) fra 1990 og 'Maniac Cop 3: Badge of Silence' (1993). Inden han kastede sin kærlighed på horror-film, beskæftigede William Lustig sig med at instruere lidt lystige xxx-film i 70'erne. I dag er William Lustig administrerende direktør for det højt respekterede Blue Underground. Et helt uundværligt distributionsselskab som har specialiseret i at udgive og genudgive kendte og mindre kendte genre- og exploitation-film. Hvis man har set William Lustigs sidste film, 'Uncle Sam' fra 1997, så var det måske ikke en helt dårlig ide at han skiftede instruktørstolen ud med kontorstolen. I 'Maniac Cop' er det Larry Cohen (har b.la instrueret kult-filmen 'The Stuff' (1985) og var forfatter på den minimalistiske 'Phone Booth' fra 2002) der har stået bag historien om den hævngerrige politibetjent.
Bruce Campbell's "Boomstick" er skrumpet.

Herlighederne udspiller sig i til-osede New Yorks stemningsfulde gader og stræder. Det er en slidt og grumt udseende storby, og som set i så mange andre film så virker millionbyen som den perfekte baggrund. De gritty omgivelser gør det næsten til en umulighed for kameraet ikke at skyde noget der ser cool ud, og det er også tilfældet i 'Maniac Cop'. Derudover udviser kameramanden og instruktøren til tider også en hel del opfindsomhed og kreativitet, dette resulterer i nogle yderst mindeværdige scener - plus at det rent faktisk også lykkedes at fremprovokere par fint timede jumpscares. Når det er sagt, så er jumpscares også den eneste form for "uhygge" 'Maniac Cop' er i stand til at frembringe. Helt som forventet er filmen mere actionpacked, sjov og kitchet, end den er noget som helst andet. Her er altså ikke meget horror og neglebideri at komme efter. De to mest fremtrædende roller spilles af et par velkendte ansigter.

Rettigheder?! Næppe på bjerget...
Som den unge betjent Jack Forres,t ser vi en ung udgave af en ægte genre-legende. Bruce "Ash" Campbell kom direkte fra 'Evil Dead II' og var stadig en up-and-coming stjerne i filmverdenen. Her spiller han sin rolle mere alvorligt, end set i hans tidligere filmoptrædener. I nogle scener udnytter William Lustig Campbell's talent for fysisk komik, og det er som altid underholdende at se på. De efterfølgende år druknede Cambell's karriere desværre i b-films sumpen og type-casting på type-casting. En anden genre-films veteran tager sig af en anden hovedrolle i 'Maniac'. Tom Atkins ('Escape from New York', 'The Fog', 'Night of the Creeps') spiller med overbevisning den erfarne detektiv Frank McCrae. Det er en rolle Atkins kender ud og ind og han har også styr på den i 'Maniac Cop'. Det er nu den tidligere vægtløfter William Smith i rollen som den hærdebrede Captain Ripley der stjæler showet. Captain Ripley er en overdrevet karikeret machomand, men skuespilleren rammer rollen helt rigtigt og han er et stort plus i filmens persongalleri. Her er også et par sjove cameos i form af Sam Raimi som nyhedsoplæser og Dan Hicks (Jake fra 'Evil Dead II') i en lille rolle, en hårdhændet betjent. Blaxploitation stjernen Richard 'Shaft' Roundtree tager også en tur i manegen. !SPOILER START! Robert Z'Dar, en af allertiders mest besynderligt udseende skuespillere (og det siger ikke så lidt) tager sig af rollen som monster-betjenten Matt Cordell. Han siger ikke meget, men hans fysiske størrelse og helt unikke look gør ham til et oplagt valg som stum zombie-psykopat med politiskilt. !SPOILER SLUT! Robert Z'Dar helt specielle ansigtstræk har landet ham utallige roller (hovedsageligt i b- og c-film), den 61årige skuespiller er stadig aktiv den dag i dag.

Med både Bruce Campbell og Robert Z'Dar på rollelisten, så kunne filmen også havde heddet 'Battle of the Chins!'
Det er danske Soul Media der har valgt at genudgive 'Maniac Cop' på både blu-ray og DVD, og det skal de have stor tak for! Også selv om det er en  tyndbenet udgivelse - den inderholder dårligt nok noget så basalt som en menu?! Du kan også skyde en hvid pil efter nogen form for ekstramateriale, her er intet at komme efter, overhovedet. Billedet er ikke perfekt og især de mørke scener er lidt for grumsede og uskarpe til at være en blu-ray udgivelse værdig. Tilgengæld er det er et rigtig godt tegn, at danske distributions-selskaber er begyndt at kaste sig over gamle genre-film, lad os endelig få meget, meget mere af den slags! 'Maniac' er bestemt ikke stor filmkunst, her er for mange klichéer og filmen tager til tider sig selv en anelse for seriøst - dette resulterer i nogle ufrivilligt komiske scener og det er næsten aldrig et plus. På en eller anden måde formår filmen alligevel at underholde og taber aldrig pusten. Filmen følger en klassisk actionfilms-skabelon og det bliver ikke særligt voldeligt eller overdrevet blodigt - slet ikke som set i så mange andre slasher-film fra perioden. 'Maniac Cop' er en 80'er detektiv-drama film noir tilsat klassisk Universal Movie-Monsters og noget tosset Looney Tunes. Her er højt hår, klichéer, karikerede kriminalbetjente, overdimensionerede skulderpuder, Frankenstein-klon, tossede indfald og stram synthesizer for alle pengene! Her er heldigvis også en velfungerende og sjov b-films slasher der oser af dage med Jolly-cola og bøjle på tænderne.